articles
ЦВМ / Историја
Историја Центра за Ваздухопловно Моделарство


Центар за Ваздухопловно Моделарство, Београд је Основан 15. фебруара ( на Сретење) 1951. године као „Институт за Ваздухопловно Моделарство“ ИВМ у виду посебне организације Ваздухопловног Савеза Југославије.

Настао је из потреба ВСЈ (Ваздухопловног Савеза Југославије) и тадашње ЈНА (Југословенске народне Армије), као организација техничко-материјалне подршке.

Седиште се, као и данас, налази у Тимочкој 18 на Врачару.

Институ за Ваздухопловно Моделарство је настао трансформацијом Савезне Ваздухопловне моделарске школе која се налазила у Руми ( Одлука Савезног одбора Ваздухопловног Савеза Југославије Бр 1234 од 19. марта 1951 године када ИВМ званично почиње са радом)


Концепт оснивања и постојања ИВМ-а је базиран на:

  • Истраживачку делатност (истрживање принципа аеродинамике малих брзина, примена нових материјала, унапређење моделарства и ваздухопловства уопште, за потребе ВСЈ-а и ЈНА-а)
  • Материјална База (за потребе ВСЈ, ЈНА моделарских секција клубова и организацја техичке културе као и филмске индустрије)
  • Развој и популаризација моделарства код младих (пројектовање дидатктичких комлета, израда и прилагођавање почетничких комлета за различите узрасте)
  • Израда модела, делова, мотора за потреба ракетног и ваздухопловног моделарства.
  • Израда наставних учила за различите образовне делатности

 

Током постојања ИВМ је допринео развоју и осталих грана технике посебно електронике. Постао је место које унапређује и ствара стручњаке у вздухопловној и другим техничким индустријама.




1957. године долази до промене организацоне структуре и правне форме института, када се кончно дефинише правни положај ИВМ-а. Одлуком извршног одобра ВСЈ-а настаје ИВМ постаје ЦВМ – Центар за Ваздухопловно Моделарство са седиштем у Тимочкој 18 Београд, са задатком унапређење техничког образовања и моделарства, као и набавка и производња потребних средстава за ваздухопловно техничку активност.

Мисија и Циљеви ЦВМ-а су конципирани на онову ИВМ-а са посебном пажњом на унапређење моделарства и техничке културе код младих.




Ангажовања ЦВМ-а у систему одбране

 

Центар за Ваздухопловно Моделарство је имао велики број стратешких пројеката са ЈНА (Југословенска Народна Армија) и ВТИ (Војно Технички Институт) , посебно у конструисању и производњни прве беспилотне летелице на простору бивше Југославије за потребе протиавионске одбране као врста учила. То су били храбри пионирски кораци на пољу развоја беспилотних летелица и радиоуправљаних система.



1961 године је започео развој беспилотне радио управљане летелице за обуку послужиоца противавионског оруђа. Након пар година испитивања створена је РВМА М-2 ( радио вођена макета авиона М-2) коју је успојила тадашња ЈНА (Југословенска Народна Армија) као стандардно средство за обуку војника у праћењу, нишањењу и гађању циљева у ваздуху. Расло је интересовање за ово релативно јефтино средство, које остварује све фазе лета авиона, али уз далеко мање трошкове, већу сигурност и једноставно руковање.

Резултат идеје ЦВМ беспилотне летелице је испорука М-2 многим несврстаним земљама

(Замбија, Абу Даби, Тунис, Либија, Бангладеш).

РВМА М-2 је тадашњу Југославију поставио у групу малобројних земаља које су имале и развијале сопствене беспилотне летелице.

1979 полеће нова усавршена верзија РВМА М-2Ц која надмашује предходника М-2М и многе друге летелице неких земаља те класе.

За појмове тог доба М-2Ц је била револуционарно решење бзпилотне летелице тог доба.

Мета М-2Ц достиже брзину од 330 км/час, полеће уз помоћ катапулта, слеће на терен величине тениског игралишта и моглаје да носи до 5 килограма корисног терета са наменом осматрања из ваздуха, да вуче мету – рукавац за обуку у гађању бојевом муницијом. Поседовала је уређај за регистровање података о лету итд.

 

1967 Цвм производи уређаје калибрисање, подешавање нишанских уређаја код борбених авиона и хеликоптера.






Допринос ЦВМ-а Техничком образовању

 

1962 годне извршена је промена у организацији предузећа и проширена делатност на развој свих сегмената техничког образовања и наставних учила за основне школе.

Реформа образовања отворила је потребу за наставним средствима и училима за предмете физике, хемије и техничког образовања основних школа. ЦВМ конструише комплете за техничко образовање са тада новом, дидактичком применом за предвиђене узрасте.

Дефинише нове стандарде у погледу техничког образовања где се применом разних материјала унапређује техничка способност и знање младих.

Покреће издавачку делатност, додатно образовање наставног кадра на пољу иноватихних конструктивних решења, као и методе лакшег упознавања младих са светом технике.

Са циљем унапређења и омасовљавања технике, моделарства, познавање саобраћаја код младих заједно са Народном Техником Југославије покреће оснивање клубова младих техничара на простору бивше Југосалавије.

ЦВМ брзо постаје материјална и интелектуална база за развој техничке културе и моделарства Југославије до њеног распада.






ЦВМ – макетарство

 

1955 године ЦВМ почиње са велики пројекат градње макета авиона за потребе Музеја Југословнеског Ратног Ваздухопловства у размери 1:20. Од 1969 успешно сарађује са бројоним техничким музејима, посебно са Техничким Музејом у Загребу на пројектима градње макета свемирских летелица.



Модел првог вештачког сателита СПУТНИК – l
Израђен у природној величини у Центру за Ваздухопловно моделарство 1970 године.
Димензије са извученим антенама 320х300х320 цм

03


Модел првог америчког сателита у природној величини Експролер-1
изађен у Центру за Ваздухопловно моделарство 1970 године.
Димензије са извученим антенама 200х200х200 цм

01
Модел ракете носача Восток изађен у Центру за Ваздухопловно моделарство 1970 године.
Димензије : 190х50х50 цм


02

Од 1955 до 1983 ЦВМ је изградио велики број макета и модела. 
Репарирао велики број ваздухоплова који су ушли у сталну поставку многих музеја тадашнје СФРЈ.
 

 


Допринос Моделарству

 

Тешко је измерити огроман допринос ЦВМ-а у Српском, односно Југословенском моделарству.

Већ од 1954 године почиње испитивање прототипа и производња АЕРО мотора (Аеро -150 од 1,5 цм³; Аеро-50 од 0,5 цм³; Аеро-250 од 2,5 цм³ ; Аеро 500 од 5 цм³ у комбиницији са дизел или стално тињајућом свећицом. Изградња прототипа праскаво млазног мотора Фурер. Од оснивања ЦВМ је оријентисан развоју моделарства код младих, резултат тога је понуда са великог броја комлета разних категорија прилагођених ФАИ стандарду. Током постојања ЦВМ је уложио своје интелектуалне и материјалне капацитете у развој моделарског спорта у СФРЈ, кроз семинаре и презентације обучава се велики број наставника техничког образовања како би моделарство било што доступније у школама. Покреће иницијативу за такмичење младих у моделарству, за разне моделарске смотре итд.





Награде и признања

 

Резултат дугогодишњег успешног пословања су бројна признања и награде поменућемо значајније.

 

  • Диплома части ФАИ ( светска ваздухопловна федерација) за успешан развој и унапређење ваздухопловног спорта код младих.
  • Златна значка ВСЈ (ваздухопловни савез Југославије)
  • Орденом заслуга за народ са сребрном звездом ( председноштво СФРЈ)
  • Златна плакета народне технике Југославије
  • Златна плакета савеза за научно-техничко образовање малдих СФРЈ
  • Бројне захвалнице и признања од разних струковних организација.